0

Puasakah Kita??

Posted by matsan on Sunday, September 05, 2010
Firman Allah berikut, "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa
(QS. Al-Baqarah: 183)


Assalamualaikum...
Alhamdulillah,malam ini sudah masuk malam ke 27 ramadhan...Pasti ramai yang x sabar untuk menyambut syawal yg bakal tiba..Sama juga macam aku,sibuk mencari baju raya yg baru,sibuk menyediakan kelengkapan untuk beraya...Persoalannya,layakkah kita akan hari kemenangan itu kerna puasakah kita?...


Rasulullah bersabda, "Banyak orang yang berpuasa yang tidak mendapatkn apa-apa dari puasanya, kecuali lapar dan haus" (HR. An-Nasai dan Ibnu Majah).


Aku meneliti,mengkaji,melihat....aku mencarinya pada diri aku sendiri...Puasakah aku jika hanya perut menahan lapar dan dahaga..Puasakah aku jika ianya tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya...Puasakah aku jika ianya seperti bulan2 yg biasa...


Sahabat Rasulullah, Jabir bin Abdullah berkata, "Jika kamu berpuasa, maka hendaknya puasa pula pendengar dan lisanmu dari dusta dan sosa-dosa.
Tinggalkanlah menyakiti tetangga dan hendaknya kamu bersikap tenang pada hari kamu berpuasa. Jangan pula kamu jadikan hari berbukamu (saat tidak berpuasa) sama dengan hari kamu berpuasa."


Astaghfirullah...
Ya Allah,ku mohon keampunan daripada segala dosa yang telah aku lakukan...
Terimalah ibadahku Ya Allah,dan pertemukanlah aku lagi dengan RamadhanMu Ya Allah...

p/s: layan lagu maher zain untuk raya....(",)


0 Comments

Copyright © 2009 -KeHiDuPaN- All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.