0

Lensa Hati

Posted by matsan on Tuesday, December 06, 2011
Jam 12.20 pagi,6 Disember 2011,memulakan sesi menaip dengan penuh perasaan.

Entri kali ini diteropong melalui lensa hati..

Equation atau persamaan dapat diungkapkan melalui nombor-nombor yg biasanya diterjemahkan di dalam subjek matematik.Tetapi persamaan kali ini adalah melalui persamaan sikap,naluri,diri dan lain-lain..

Aku suka mengkaji dan melihat dan tertarik dengan kemampuan otak yg tidak diguna pakai oleh manusia dengan sepenuhnya.Hanya 5 peratus sahaja kebiasaannya yg telah maksimum digunakan oleh seorang dewasa.Amygdala sebagai contoh adalah salah satu daripada bahagian otak yg akan memberi reaksi terlebih dahulu tanpa kita sedari apabila kita melihat gambar atau orang yg kita sayangi..

Namun entri ini bukanlah bertujuan untuk membincangkan mengenai otak tetapi untuk membincangkan mengenai hati manusia.

Kemampuan hati untuk tertarik kepada pasangan adalah kebiasaan tetapi kemampuan hati untuk jatuh hati adalah diluar kebiasaan.
'aku tidak pernah mengharap untuk jatuh hati padamu tetapi DIA telah menundukkan hatiku pada hatimu'

Hadirnya seorang insan di dalam hidup kita pastinya terselit seribu hikmah disebaliknya.Cuma kadang kala kita yg tidak dapat melihat hikmah yg terbit tersebut.
Bagi diriku,sebuah perkenalan yg pada mulanya aku merasakan hanya untuk sementara dan cuma untuk mengalihkan tumpuan,kini menjadi sebuah perkenalan yg dititipkan dengan keikhlasan,kesabaran dan kejujuran.

Tidak terlintas dahulu untuk mengenalinya dengan lebih mendalam dan untuk terbitnya sebuah perasaan tetapi jika itu yg diatur Ilahi maka aku menerimanya dengan hati terbuka.Cuma perhubungan dua insan berlainan jantina pastinya menguji kesabaran.
kerna itu,sejak mengenalinya aku mengenal erti 'sabar dan redha' dengan konteks yg cukup mendalam.

Tiada kata kecuali kalimah-kalimah kesyukuran yg sentiasa terbit di bibir mulut dan bibir hati.

Aku sukakan ungkapan ini :
Cukuplah aku sekadar hanya mengenalkan dirimu dan keluargamu kepada keluargaku,juga begitu untuk diriku.

Aku tidak sempurna,maka bantulah aku dalam mencari kesempurnaan itu.


0 Comments

Copyright © 2009 -KeHiDuPaN- All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.