0

NCS....

Posted by matsan on Sunday, November 16, 2008
Aslmualaikm....

Kali nie nak berkongsi sikit ttg NCS yg membawa maksud National Core Abilities...
NCS nie baru saje dibuat oleh Kementerian Sumber Manusia bagi melahirkan para pekerja yg berkemahiran tinggi dari segi teori mahupun praktikal...Baru saja dibuat oleh kerajaan di institut kemahiran seluruh negara..Maka dengan itu batch aku di jmti menjadi percubaan yg pertama..

NCS ini melibatkan kertas kerja dan projek serta tugas yg perlukan disiapkan..Ianya mempunyai 4 tahap di mana sehingga sem depan,maka akan lengkap la tahap ke-4..Sekarang aku sedang menyiapkan tahap ke-3...
Setiap satu tahap mempunyai lebih kurang 6-8 duty dan setiap satu duty mengandungi sehingga 2-6 task yg perlu disiapkan...
Setiap task itu mengandungi satu kertas kerja teori dan satu kertas kerja yg melibatkan tugas yg perlu dibuat...So,bayangkan la jumlah keseluruhan dia berapa....

NCS ini merangkumi segala aspek,bukan sahaja di dalam bidang khusus seperti aku pembuatan..Ia merangkumi pembelajaran komputer dan elektronik,keselamatan,kesihatan,software,virus,sahsiah diri,cara berkomunikasi dan sebagainya....

Progress aku dalam menyiapkan duty sehingga tahap 3 nie baru berjalan hanya 55%..
Jika diteliti,NCS ini tak perlu sebenarnya kerana dalam sesi pembeljaran sudah merangkumi segalanya dan ada NOSS yg telah dibuat..Isinya hampir sama sahaja...Tapi disebabkan ini arahan yg dikeluarkan oleh kerajaan,maka aku terpaksa patuh kepadanya demi utk menjadi pekerja yg berkemahiran tinggi...

Later~~

0 Comments

Copyright © 2009 -KeHiDuPaN- All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.