4

Seorang Ayah~

Posted by matsan on Thursday, April 16, 2009
Alkisah..
Teringat dulu aku masa kecik2,selalu di'libas' dengan ayah..
Balik lewat sikit,bergaduh or nakal pasti kena...
Semua aku dah rasa daripada rotan,tali pinggang sehinggalah ke batang paip besi kalau tak silap..
Tapi yang tetap paling bisa dan akanku kenang jua adalah tapak tangan ayahku...Jangan mintak nak rasa sebab time aku kena tue aku terpelanting dan membuatkan aku terus demam dan bermimpi sesuatu yang mengerikan...Aku dan 2 orang abang SAHAJA yang dapat rasa..Adik2 tak senakal kami maybe..
Aku dan abang2 dulu nakal,setiap perbuatan yg nakal tu pasti akan terima 'habuan' daripada ayah...
Ayah dulu memang garang,tapi sekarang ayah dah tak mcm dulu..
Ayah banyak berdiam diri,mungkin disebabkan anak2 dah besar...Tak banyak cakap tapi ayah tetap memerhati~~

Kenapa tidak ayah2 orang lain mengajar anak2 mereka mcm tu??
Kenapa harus dimanjakan anak2??
Ayahku tak macam ayah2 zaman sekarang,melenting bila anak mereka dirotan...Aku masih ingat dulu aku kena rotan dekat sekolah,balik rumah mengadu aku kena rotan sekali lagi dengan ayah..hehehe..
Bagi aku,tak salah mendidik anak2 macam tue....baru padan muka kita~~ =p


Nak tahu,ayahku pernah tidak mengikuti perkembangan anaknya langsung disebabkan kenakalan kami yang melampau..Nasihat aku,jgn buat sampai seorang ayah itu memalingkan mukanya dari kamu dan seorang ibu itu mengalirkan air mata kerana kamu...
Pengalaman hidup aku..
Dalam keluarga,aku dan 2 orang abang memegang title anak yg paling nakal...Mujur adik2 tak ikut sama...

Alhamdulillah,aku dapat menjaga diri bila dah besar nie...Aku tahu sampai sekarang ayah masih mengikuti perkembangan anaknya daripada jauh walaupun kami dah besar...Kami adik beradik faham kenapa ayah begitu dulu dan kami dapat menjadi seperti apa yang dikehendaki oleh setiap ibu bapa..
Dulu emak selalu berendam air mata (dapat tau dari makcik,hehehe)...
Cara ayahku mendidik seorang anak~
Ayah memang panas baran dulu,sampai bos dekat company pun pernah ayah marah..
Mungkin sebab tu,kami anak2 lelaki daripada abang sampai la ke aku ikut perangai ayah..
Ayah 'libas' kami,abang 'libas aku,aku 'libas' adik..hahahaha
Antara kami adik beradik yang paling tak nakal langsung adalah kak maryam,maybe sebab tu dia rapat dengan ayah??hehehe

Kenakalan :
-tidak solat dan mengaji
-balik lewat malam
-bergaduh
-main besbol dalam rumah
-pecahkan pintu rumah jiran
-panjat rumah
-main dekat loji
-masuk hutan mana entah
-banyak sgt sampai tak ingat...

Habuan :
-rotan (dah selalu kena dulu)
-tali pinggang (kadang2 siap kena yg ada kepala tali pinggang)
-batang paip (plastik and besi kot)
-tapak tangan....
-kurung dekat luar rumah (siap nanges sebab takot hantu,hehehe)
-ikat dekat pokok (macam anak2 sidek tu,cuma kerengga je takde)

p/s: dulu pernah kena rotan sampai hancur rotan tu n belakang badan berbirat2,sampai kering air mata tahan sakit...Tidur terpaksa meniarap,tapi time tidur tu ayah dtg n sapu ubat..Ayah tetap sayang anak dia n aku pun sayang ayah~~


4 Comments


haha..
igt esan penah cite kat wani pasal bnd ni.
mmg ayah esan sgt garang!!

tapi bgs gak sbb esan ni nakal sgt..
huhu


klakar cite nie..
sye pon pernah merase kene rotan tu tapi tak kene la batang paip.pernah kene dengan tali pinggang dan hanger.pedih woo..da besa xkena daa..huhu


bley tahan nakal jugak


ala,biasa la nakal sbb time tu kanak2 ribena ag..hehehe
moral dia,itulah kehidupan kanak2..hehehe

Copyright © 2009 -KeHiDuPaN- All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.